Marketing Business Battlen aihe tänä vuonna oli luovuuden hinnassa. Mitä luovuus maksaa? Siinäpä vasta kysymys, jota olivat pohtimassa mm. Anna Perho, The pizzaguy Tommi Tervanen, sekä Ilkka Halava.

Halavan mukaan tulevaisuuden työkentällä ei juuri muuta olekaan, kuin luovaa työtä. Tulevaisuudessa enää 40 % toimii töntekijöinä, kun 60 % tulee toimii yrittäjinä tai itsensä työllistäjinä. Halava nosti keskeiseksi aiheeksi myös asiakaskeskeisyyden ja tuotteiden/palveluiden kehittämisen asiakaslähtöisesti. On täysin turhaa lähteä tekemään arvausketjua, kun yhtä hyvin voidaan kysyä asiakkaalta, millaisen tuotteen tai palvelun asiakas haluaa. Tällöin ei myöskään tehdä enää ihmisille, vaan ihmisten kanssa. Luovuuden hinta on silloin asiakasymmärryksen ja tiimityötaitojen lisääminen. Eventassa olemme Marian kanssa tehneet asiakasymmärryksen ja palvelumuotoilun projekteja muun muassa Tampereen kaupungille, Kauhajoki-Lehdelle, sekä Tampereen aikuiskoulutuskeskukselle.

Tommi Tervasen mukaan luovuuden edellytyksiä on työyhteisön suvaitsevaisuus ja kannustus kokelemiseen, vaikka lähes joka kerta epäonnistuttaisiin. Tuskin koskaan voidaan olla 100 % varmoja etenkään mistään uudesta kokeilusta tai pelisiirrosta yrityselämässä, joten Tervasen mukaan 70 % varmuus on riittävä syy ryhtyä kokeiluun.
Anna Perho toi ilmi psykologisen turvallisuuden myös siitä näkökulmasta, että luovuuden rönsyilylle on luotava turvallinen ympäristö, missä se saa kukkia. Rajatussa, kolkossa tilassa luovuus ei pääse valloilleen ja psykologinen turvallisuus voi toimia kannustimena tai rajoittajana, mikäli sitä ei ole.

Näillä ideoilla toivotamme Eventasta hyvää joulua ja menestystä vuodelle 2020!

– Jonsu, Eventa 5.0